Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Πρόκληση από την κυβέρνηση: “Προσωρινή συνεισφορά” 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων – Μειωμένη 50% από πέρσι

Τα κέρδη που παρουσίασαν αθροιστικά η HelleniQ Energy και η Motor Oil το 2023, αξιοποιώντας τα υψηλά περιθώρια που τους..

Τα κέρδη που παρουσίασαν αθροιστικά η HelleniQ Energy και η Motor Oil το 2023, αξιοποιώντας τα υψηλά περιθώρια που τους επιτρέπουν διαχρονικά  οι κυβερνήσεις έφτασαν τα 2,62 δισ. ευρώ!

Αλλά η κυβέρνηση προκειμένου να θολώσει τα νερά και να αποπροσανατολίσει για την ακρίβεια που πλήττει εκατομμύρια νοικοκυριά στη χώρα ανακοίνωσε σήμερα την επιβολή… “προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης” 33% στις εταιρίες διύλισης. 

Με άλλα λόγια το Υπ. Οικονομικών προκλητικά και κυνικά  για  τους επιχειρηματίες των διυλιστηρίων, οι οποίοι έχουν κυριολεκτικά “σκάσει” από τα κέρδη,  επιβάλλει  “προσωρινή συνεισφορά” και όχι “μόνιμη φορολόγηση” επί των υπερκερδών όπως για τους πληβείους…. Και μόνο ο προσδιορισμός “προσωρινή συνεισφορά” συνιστά εμπαιγμό και αδιανόητο κυνισμό απέναντι στο λαό που υφίσταται άγρια φοροληστεία. 

«Δώρο» στους μετόχους των διυλιστηρίων η …«συνεισφορά αλληλεγγύης»

Οσο για το πραγματικό μέγεθος της περιβόητης έκτακτη εισφοράς αυτό αποτελεί ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση. Στην ουσία πρόκειται για ένα «δώρο» στους μετόχους των διυλιστηρίων αφού αφήνει στο απυρόβλητο τα υπερκέρδη τους!

Η δήθεν φορολόγηση με συντελεστή 33% των υπερκερδών των διυλιστηρίων για το 2023 δεν αφορά τα τεράστια κέρδη που κατέγραψαν το 2023. 

Εξηγούμε: 

  • Η HELLENiQ ENERGY (ΕΛΠΕ) το 2023 κατέγραψε κέρδη προ Τόκων, Αποσβέσεων και Φόρων (EBITDA) 1,237 δισ. ευρώ.
  • Η Μotor Οil το 2023 κατέγραψε κέρδη προ Τόκων, Αποσβέσεων και Φόρων (EBITDA) 1.383 δισ. ευρώ.

Η φορολόγηση του 33% δεν θα γίνει επί αυτών των κερδών, αλλά για τα πλεονάζοντα κέρδη τους. Πώς καθορίζονται αυτά; Με τον εξής τύπο: «Τα πλεονάζοντα κέρδη για την επιβολή της έκτακτης φορολόγησης ισούνται με τη θετική διαφορά μεταξύ των φορολογητέων κερδών φορολογικού έτους 2023 του υπόχρεου και του 120% του ποσού αναφοράς. Το ποσό αναφοράς ισούται με το 1/4 του αθροίσματος των φορολογητέων κερδών ή ζημιών των φορολογικών ετών 2018 έως και 2021».

Αρχικά στο ποσό αναφοράς που βγάζει τα μέσα κέρδη των διυλιστηρίων έχουν προστεθεί τα έτη 2020 και 2021 το οποία ήταν ζημιογόνα έτη (εξαιτίας και της πανδημίας).

Το υπερκέρδος – αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη ήθελα πραγματικά να το φορολογήσει – θα έπρεπε να  ορίζεται είτε σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, είτε σε σχέση με την χρονιά πριν αρχίσουν οι απότομες αυξήσεις που έθεσαν πανευρωπαϊκά το ζήτημα του υπερκέρδους.

Ομως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. 

Αντίθετα ο συντελεστής  φορολόγησης ορίζεται σε τριάντα τρία τοις εκατό (33 %). Και ο έκτακτος φόρος υπολογίζεται ως εξής: [Φορολογητέα κέρδη φορολογικού έτους 2023 – (120% χ (1/4 χ (φορολογητέα κέρδη ή ζημίες φορολογικών ετών 2018 + 2019 + 2020 + 2021)] χ 33%.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη λοιπόν θα φορολογήσει μόλις με 33% τα υπερκέρδη, συμπεριλαμβάνοντας στην εξίσωση τα χρόνια των lockdown! Στα υπερκέρδη μάλιστα αφαιρείται εξ’ αρχής ένα 20% που θεωρείται το λογικό κέρδος!

Αυτό το «δώρο» λοιπόν των κυβερνώντων στους μετόχους, η πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης έσπευσε να το «βαφτίσει» προκλητικά «κίνηση κοινωνικής δικαιοσύνης με πολιτική και ηθική νομιμοποίηση»!!! Η κυβέρνηση των κεφαλαιοκρατών πράγματι έκανε μια κίνηση με «πολιτική και ηθική νομιμοποίηση» για τα αφεντικά της. Για την τάξη των συμφερόντων που υπηρετεί…

Στα λαϊκά στρώματα θα πετάξει ένα ξεροκόμματο. Και όχι σε όλα. Τα περίπου 300 εκατ. ευρώ που θα εισπράξει από την έκτακτη εισφορά, όπως ανακοίνωσε ο Κ. Μητσοτάκης «θα κατευθυνθούν στη στήριξη του προϋπολογισμού και ασφαλώς στη στήριξη ευάλωτων ομάδων στο τέλος του έτους και δη εκείνων των χαμηλοσυνταξιούχων, που δεν έχουν δει αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς». 

Μειωμένος πάνω 50% ο φόρος!

Πρόκειται στην κυριολεξία για ψίχουλα. Το ποσό των 300 εκατ. ευρώ που υπολογίζει να εισπράξει η κυβέρνηση είναι μειωμένο πάνω από 50% από το αντίστοιχο που εισέπραξε πέρσι όταν και επέβαλε επίσης την έκτακτη εισφορά επί των υπερκερδών των διυλιστηρίων (που τότε ήταν ακόμα πιο θηριώδη).

Συγκεκριμένα το 2023 τα διυλιστήρια κατέβαλαν μόλις το ποσό των 629,89 εκατ. ευρώ που ήταν η επιστροφή από τα υπερκέρδη του 2022, ενώ το 2024 θα καταβάλλουν μόλις 300 εκατ. ευρώ ως επιστροφή από τα υπερκέρδη του 2023!!!

Τόσο …κοινωνικά. Τόσο …δικαία. Σίγουρα όμως πολύ ταξικά προς όφελος του κεφαλαίου!

Οσο για τα λαϊκά στρώματα αυτά θα συνεχίζει να στενάζουν από την υπερφορολόγηση της εργασίας, της καθημερινότητας και της ζωής του!

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις